Wednesday, November 19, 2008

"Mau pegi mana?"

salam perjuangan...

Waktunya tiba lagi...CUTi semester sudah bermula bagi kebanyakan iPTA di seluruh negara. Tapi, saya masih lagi di meja study(my last paper is on 26th!). Dengan kepala pening2 lalat...ditambah dengan meting yang x berkesudahan..rasa macam nak hantuk kepala kat dinding ja. Nasib baik la ingat firman Allah "Sesungguhnya Allah bersama orang2 yang sabar"...kalau tak dah lama kepala saya dibalut plaster.

Ok, kembali ke tajuk utama kita...cuti2 ni nak pi mana? Baru2 ni ada sorang kawan yang mintak tolong saya cari pusat2 pengajian tradisional (pondok la tu..) yang berdekatan, dia kata sebulan dok rumah ni rasa rugi pulak kalau dok saja menggoyangkan kaki atau bergelumang dengan selimut dan tv. Rasa sejuk hati bila kawan saya menyampaikan hajatnya kepada saya. Nak isi cuti dengan menambahkan ilmu agama...Alhamdulillah.

Ha, macam mana pulak dengan anda semua? Dah plan ka apa yang nak dibuat cuti2 ni. Saya dah ada beberapa plan yang agak best untuk menghabiskan cuti ni..hm...macam2 yang nak dibuat, ntah sempat ke tidak. Mula2 nak join kursus keusahawanan yang dijalankan oleh Institut Pembagunan Keusahawanan 28hb ni. Lama jugak, 5hb baru habis. Tapi ok la dapat tidoq kat Swiss Inn S.Petani..he2. Sebenaqnya, kita sebagai student perlu mempunyai perancangan masa depan yang terancang. Keusahawanan adalah satu bidang yang bagus untuk diteroka oleh mahasiswa..Tambahan lagi..ceramah la pulak kan?..ok,kembali ke tajuk asal..ehem.

Dan dalam banyak2 perancangan yang saya dah buat...ada satu perancangan yang amat bermakna dan besar impaknya dalam hidup saya...hm, takut jugak nak tunggu tarikh tu tiba..tapi demi agama yang kucintai, akan ku gagahkan dan tabahkan hati untuk menyampaikan dan menerima segala hakikat yang akan berlaku(cewah2...jiwang karat jugak aku ni?!) Apa2 pun..plan ni rahsia...haha.

Sebagai mahasiswa, peranan kita amatlah besaq...bukan hanya sekadar study saja, tapi kita sebenaqnya adalah pemimpin esok2 nanti. Sedarlah bahawa kita suatu hari nanti akan memimpin masyarakat ke arah kejayaan, yakni di atas siratul mustaqim. Maka oleh itu..balik kampung nanti, turunlah ke dalam masyarakat setempat kita. Pi la masjid, pi tolong jiran2 yang nak buat kenduri dan sebagainya..Rasai,dalami dan fahami senario masyarakat kita hari ini.

Ehem, so...apa pun perancangan anda, ingatlah firman Allah "Kita merancang, Allah juga merancang dan sebaik-baik perancang adalah Allah"... dan akhir kalam...saya ingin mengucapkan selamat bercuti kepada anda semua. Penuhilah cuti anda dengan perkara2 yang bermanfaat kepada diri dan agama... (^_^)

2 comments:

Anonymous said...

ha perancangan yang baik da tue... nie bagus nie ada 'future life'

lau nak lagi mai aku nak suggest nie.. p join LANDAS lau nak turun n dekat pada masyarakat nie

23 smpi 24 nie ada program kat SP nak p mai la pakat rame2...

Me said...

baik lah timbalan!...he2