Sunday, November 9, 2008

I'zzah...sape?

Alkisah pada suatu Subuh yang hening, beberapa minit sebelum ayam berkokok tanda Subuh dah nak masuk, saya sedang berjalan dengan sambil-lewanya ke masjid...melalui bilik kawan-kawan sekolej...

"Senyumanmu satu azimat!!! Arghh!!!" melalak dua tiga orang(orang ke?) dari tingkat atas.."MasyaAllah, pukul 5.25pagi pun dok melalak lagi?! Tak tido ke budak2 ni?!" bisik hati saya. Seraya dengan itu jugak saya terdengar satu suara melaung agak kuat..."Wei..wei, dah nak Subuh ni. Tido cepat!"...saya beristighfar dalam hati sambil meneruskan perjalanan ke masjid...-(cerita bukan rekaan tapi hakikat yang dialami oleh si pencerita, cerita ini juga ada kaitan dengan yang hidup, yang mati tiada kaitan ye)

Apa nak jadi la dengan orang Melayu Muslim sekarang ni? Kalau dilihat, Cina Muslim dan India Muslim lagi bagus daripada Melayu yang mengaku Islam akan tetapi tidak pernah mahu mengenal apa Islam yang sebenarnya. Yang sedihnya lagi, student2 universiti yang cerdik pandai(pandai la tu boleh masuk U) rupa2nya kurang cerdik dan jahil tentang agama. Dan bertambah lagi sedih, dahla tahu yang diri tu tak pandai dan jahil dalam bab2 agama ni, tak pernah pulak terdetik nak dalami agama. Ada juga yang sedar tapi lepas tu buat2 tak sedar dek lemas dalam lautan keseronokan dunia...Macam2 jenis yang dapat kita tengok dan perhati..lupakah kita asal dan tujuan kita dihidupkan di dunia ciptaan Allah yang Maha Agung? Firman Allah "Tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada Aku"...

Tuan2, sahabat2 sekalian...

Jika kita lihat zaman sekarang, ramai yang malu untuk mengamalkan ajaran Islam. Berapa ramai yang tidak menunaikan solat lima waktu? Malu untuk menutup aurat? Mengapa malu memakai tudung yang labuh(bidang 60' ke,tudung bulat ke) untuk menutup aurat tapi tak malu pulak mendedahkan bahagian badan yang tak patut lagi haram bagi yang memandang? yang teruk lagi, setengah2 tu bukan saja tak malu, bahkan bangga dapat tunjuk potongan badannya kat orang lain. Kaum Adam pulak, rasa macho sangat ke pakai seluar pendek? Ke dah rasa macho macam Brad Pitt sebab Brad Pitt pun pakai macam tu?(tau2 je aku kan?). Inilah kesannya dek berbangga dan berkiblatkan Barat...artis2 jadi idola dan ikutan.

Sahabatku sekalian...

Bagaimana untuk kita mendidik diri dengan ajaran2 Islam? Salah satu cara untuk membangkitkan kesedaran yang tidur lena dalam lubuk hati kita ialah dengan menelusuri kembali sirah kegemilangan Islam. Kita perlu kembali merasa i'zzah(bangga) dengan Islam! Merasa i'zzah dengan agama yang kita anuti! Merasa i'zzah untuk mempraktikkan ajaran2 Islam!

Ingatlah kembali susah payah Rasulullah Sollallahualaihiwasallam dalam menyebarkan Islam, ditolak dan dicemuh di permulaannya. Kemudian Baginda diperkuatkan dengan para sahabat..Abu Bakar As-Siddiq, Umar Al-Khattab, Uthman Affan, Ali Karramallahuwajhah dan yang lainnya, selama 13 tahun di Makkatul Mukarramah...disiksa, ditekan dengan hebat...atas perintah Allah kemudian berhijrah ke Kota Madinah dan berjaya membentuk sebuah negara! Negara Islam! Negara yang pertama di muka bumi ini yang mempunyai undang2 yang lengkap!

Ingatlah bagaimana kemudian Islam menjadi semakin hebat, dapat menawan kembali Makkah tanpa pertumpahan darah!(Fathul Makkah)..menakluki dari satu negara ke negara, teluk ke teluk dan hampir dua pertiga dunia!

Marilah kita kenang kehebatan Islam, merasa I'zzah dengan agama kita ini dan kembali kepada ajaran Islam yang sebenar..

Renung2kanlah...