Sunday, October 12, 2008

Pandainyee..!

Semasa sedang men’surfing’ tadi, terlihat blog seorang sahabat lama UiTM S.alam. Dia mempersoalkan mengapa kita tidak bersyukur bila kerajaan menurunkan harga minyak. Ditambah dengan dalil2 daripada al-Quran, tampak semacam kukuh hujahnya. Tapi sayang sekali nas2 yg digunakan disandarkan kepada skop yang dangkal lagi cetek. Sayang seribu kali sayang. Ilmunya banyak tapi digunakan di tempat yg salah.


beginilah lebih kurang coretannya...

Maka, apabila khabar berkenaan minyak petrol diturunkan sehingga RM0.20 seliter. Maka berteriakanlah sebahagian orang dengan kalimat-kalimat,

1 - “Apa punya kerajaan! Setakat Turun 20 sen baik tak payah. Sekali naik dahla sampai 78 sen. Sekali turun hampeh!”

2 - “Kedekut punya kerajaan! Ingat kami ni nak sangat ke minyak setakat turun 20 sen tu... Kami tak hairan la...”

Mungkinkah kalimat seperti yang tersebut dan seumpamanya adalah merupakan bentuk-bentuk kalimat yang lahir dari diri-diri manusia yang tidak mengenal ertinya syukur akan nikmat Tuhan-Nya?

Apakah kita tidak menyedari bahawa ia datang dan pergi dengan kehendak Allah?

“Dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka dari Allah-lah (datangnya), dan bila kamu ditimpa oleh kemudharatan, maka hanya kepada-Nya-lah kamu meminta pertolongan. Kemudian apabila Dia telah menghilangkan kemudharatan itu dari pada kamu, tiba-tiba sebahagian dari pada kamu mempersekutukan Tuhannya dengan (yang lain), biarlah mereka mengingkari nikmat yang telah Kami berikan kepada mereka; maka bersenang-senanglah kamu. Kelak kamu akan mengetahui (akibatnya).” (an-Nahl, 16: 53-55)

Dengan yang sedikit mengapa kita tidak mahu bersyukur? Mahukan yang banyak pula?

“Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih”.” (Ibrahim, 14: 7)

“Mereka mengetahui nikmat Allah, kemudian mereka mengingkarinya dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang kafir.” (an-Nahl, 16: 83)

Maka, berhati-hatilah kita dalam mengendalikan lisan masing-masing, supaya terhindar dari melafazkan kalimat-kalimat yang mengakibatkan kufur kepada nikmat Allah.

"pemerintah mestilah berlaku adil terhadap orang yg diperintah"

Saudara-saudaraku sekalian, di sana terdapat banyak bukti yg sahih menunjukkan banyak lagi cara yg kerajaan boleh ambil selain naikkan minyak. Tapi mengapa pilih untuk naikkan minyak & bebankan rakyat sehingga kadar inflasi naik mendadak lantas menyebabkan ketidakstabilan ekonomi?

Sepatutnya sahabat kita ini perlu melihat dari sudut ekonomi jugak, jgn hanya guna ayat2 utk dikaitkan dgn isu. banyak lagi ayat2 dan hadith Rasulullah yg menuntut agar pimpinan melakukan yg terbaik untuk org yg dipimpin. Bukan menindas rakyat dengan cara yg tak sepatutnya! Bazirkan wang rakyat untuk 'pembangunan modal insan' yg natijahnya ntah apa2 dan pelbagai perancangan yg 'merapu' saja!-komen sy di dalam blognya.

Hmm...kita pulak mcm mana? Semestinya ketika berhujah kita menggunakan segala pengetahuan yg ada di benak kita. Adakah kita yakin yg hujah kita tadi disandarkan kepada nas2 dan dalil2 yg betul? Yg bertepatan dengan syara’ ataupun hanya sekadar mengikut hawa nafsu kita?

Selalu koreksi diri dan muhasabah adalah langkah yg paling tepat. Serta, isilah dada kita dgn ilmu…dan yg paling penting dalam mencari ilmu, ilmu agamalah yg terutama. Ilmu lain juga tak kurang pentingnya.

Sabda Rasulullah Sollallah Alaihi Wasallam “Menuntut ilmu itu adalah wajib ke atas setiap muslim dan muslimah”

Sentiasalah ingat bahawa ilmu-ilmu duniawi jika tidak dipandu dengan agama besar kemungkinan ilmu itu akan menyebabkan kita jauh terpesong dari agama. Dekati dan jiwailah agama yg kita imani dan sayangi ini.

Dan bukanlah iman itu terhasil dari angan-angan

Bukan jua hanya dijadikan perhiasan

Akan tetapi ianya diperoleh sang mujtahidan

Tumbuh mekar di dada, tersirna melalui amalan

No comments: