Wednesday, September 9, 2009

Bulan-bulan posa ni...

Salam Ramadhan al-Kareem...

Bulan puasa ketika ini telah menghampiri sepuluh malam terakhir,yang di mana seperti yang kita sedia maklum, 10 malam inilah jumhur ulama' mengatkan terdapatnya malam lailatul qadar; malam yang dinukilkan Allah dalam al-Quran lebih berharga daripada seribu bulan. Dapat bersamanya bagaikan menjadi bayi yang baru dilahirkan, suci daripada dosa dan noda. Maka kita digalakkan memperbanyakkan amal di hari-hari terakhir ini. Qiamlah di malam hari, bertadaruslah, bersedeqahlah, dan buatlah apa-apa sahaja amalan baik yang termampu untuk mendapat maghfirah-Nya di bulan yang mulia ini. Itulah yang sepatutnya.

Tapi...apakan daya...

Kita ni manusia biasa..."Alahai...panjangnya pak imam ni bace..dah berejam ni.." rungut kita dalam hati...padahal pak imam baru ja baca setengah mukasurat. Alahai kita. Tu baru masuk bab beribadat dan bukan lagi bab maksiat.

Orang kata bulan-bulan posa ni Setan kena belenggu, masuk penjara...tapi hakikatnya 'setan manusia' bermaharajalela...aha, kenapa? tak percaya? Ni satu cerita yang saya nak kongsi dengan kawan-kawan semua. Baru tadi semasa saya berbuka dengan seorang pensyarah di tempat saya belajar, sambil saya rancak mengunyah murtabak dia bercerita...

"Semalam ada lagi yang kena tangkap...pak arab dengan cina. Harap asal saja dari Arab!" gerutu pensyarah saya tu. Masuk yang diceritakannya, dah 4-5 kes berlaku masa bulan posa ni...ish3..tak sangka sungguh saya, di bulan yang mulia ni dalam orang lain sibuk melakukan ibadat...depa ni sibuk buat maksiat. Yang lebih 'hebat' lagi...pelaku maksiat tu asalnya dari negara Nabi kita Muhammad Sollallah Alaihi Wasallam.

Daripada cerita pensyarah tu, perkara ni dah dibawak kepada pihak pentadbiran universiti. Tapi yang menariknya, tiada langsung tindakan yang diambil bahkan mereka memberi alasan "Kesian pak arab tu datang jauh-jauh nak belajar..tak kan nak hantar dia balik..". Hhm...saya bingung mendengar cerita tersebut. sedia, marah...nak tergelak pun ada mengenangkan umat Islam masa kini. 'Kita Boleh, Semua Boleh!'

~Curilah peluang dan ruang yang ada di malam-malam akhir ini untuk bermunajat kepada-Nya~

No comments: