Thursday, July 30, 2009

Kawan-Kawan Kita...

Kawan kita

Si A

Dia berasal daripada keluarga yang biasa ja. Di samping pinjaman PTPTN, ibu dan ayahnya turut menghantar wang setiap bulan malahan kadang-kadang dia meminta tambahan wang belanja. Duit belanja macam tak pernah cukup.

Hmm..Kenapa?

Saban hari di universiti, selain dari menghadiri kuliah aktiviti hariannya penuh daripada pagi sampai ke malam. Usai kuliah pada petangnnya, dia beriadah.

Malam hari…

Selepas Maghrib, dia tercatuk di kafe bersama dengan aweknya. Makan bersama, bercerita, gelak ketawa menghabiskan saat-saat terindah bersama kekasih yang dicintainya. Fuh, romantik habis! Suap-menyuap tu dah mesti la, kalah orang yang dah kawin(orang kawin pun suap-menyuap masa hari kenduri ja!)

Awek? Maaf, saya terlupa yang sebenarnya dia ada aweks

Ya, memang dia ramai kekasih tapi bukan setakat silih berganti saja bahkan ada 4-5 orang dalam satu-satu masa! Macam mana duit belanja nak cukup?! Yang saya tak boleh tahannya dia cukup bangga dengan dirinya sebab ada ramai awek. Bukan tu ja, pakaiannya dari kasut, sandal, seluar, sampaila ke baju…semuanya branded!

Baru-baru ni habis saja cuti semester, dia datang dengan handphone baru. Handphone lama bukannya rosak, tapi tambah lagi satu. Dah jadi 3 buah semuanya. Duit top-up jangan tanya la, kita pun boleh agak berapa ringgit dalam sebulan.

Konfem duit PTPTN tak cukup!

Ayah mak kat rumah…

Ayah mak kat rumah ni punya la bersangka baik kat anak, mintak duit..bagi. Dalam hati dok fikir “Hmm…kesian anak aku selalu tak cukup duit nak makan. Dahla buku-buku kat Universiti mahal-mahal.” Dek kerana sayangkan anak, ayah mak sanggup berpenat lelah cari duit. Kesian depa(mereka).

Bukan saya ni jenis jaga tepi kain orang, tapi dalam Islam, kita diajar untuk nasihat-menasihati. Surah Al-Asr jelas menyuruh kita berpesan-pesan dalam hal kebenaran. Rasulullah juga turut bersabda yang seorang Muslim mesti mengasihi saudara seagamanya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri.

Moral of the story…

Fikir-fikirkanlah tentang kehidupan kita dan kawan-kawan disekeliling kita. Jangan fikir kita saja nak jadi baik tapi ajaklah sama kawan kita. Nak nasihat orang tak semestinya tunggu kita jadi warak. Ingatlah sabda Nabi yang maksudnya janganlah kamu tengok sapa yang berkata tapi dengarlah apa yang diperkatakannya.

Tambahan pula, kita ni mahasiswa. Golongan yang terpilih untuk melanjutkan pelajaran. Berfikirlah sebagai seorang yang matang, bijak dalam membuat keputusan dan sentiasa ingat harapan keluarga yang tercinta. Dan yang paling penting senantiasalah mendalami agama serta beramal dengannya. Sama-samalah kita renungkan.

No comments: